Turystyka motocyklowa - Kaszuby i reszta świata

Suzuki Van Van – wymiana napędu

Witajcie!

Pierwszy wpis w tym sezonie zacznę od instrukcji serwisowej. Na pewno się przyda na początku sezonu, jeżeli jeszcze nie wymieniliście łańcucha i zębatek, a powinniście to zrobić. Dodatkowo instrukcja opisuje upgrade zestawu napędowego w Suzuki Van Vanie, który zwiększa osiągi motocykla.

Suzuki Van Vana, czyli RV125 dzielimy na 2003-2006 – wersja na gaźniku i 2007-2016 -wersja na wtrysku.

Różnice są takie, że wersje gaźnikowe posiadają zębatkę przednią 15 ząbków, a zębatkę tylną 51 ząbków, łańcuch ma 134 ogniwa.

Wersje na wtrysku z kolei posiadają zębatki: przód 14 zębów, tył 49 zębów, łańcuch również posiada 134 ogniwa.

Ulepszenie zestawu napędowego polega na wymianie przedniej zębatki na o jeden ząbek mniejszą, czyli do wersji 03-06 dajemy 14 zębów, a do 07+ 13 zębów. Reszta pozostaje bez zmian.

Co to daje? Motocykl lepiej przyśpiesza, przełożenia robią się krótsze, ale mamy przecież 6 bieg, który przy standardowej konfiguracji na niewiele się zdaje. Przy moich 85 kg wagi wrzucenie 6 biegu powoduje generalnie tylko tyle, że motocykl zaczyna zwalniać więc po chwili trzeba zredukować na „piątkę”, odzyskać prędkość i znowu wbić „szóstkę” licząc na to, że uda się utrzymać prędkość. Po wymianie przedniej zębatki na mniejszą „szóstka” staje się dużo bardziej użyteczna. Wbijasz ostatni bieg przy 90-95 km/h i motocykl utrzymuje zadaną prędkość, potrafi nawet przyśpieszać w sprzyjających warunkach. Ja dziś dobre 20 km jechałem równe 110 km/h i więcej i mój Vaniek dawał radę. Polecam bardzo ten upgrade, tym bardziej, że nie wpływa on znacznie na zużycie paliwa, być może dzięki częstszemu korzystaniu z szóstego biegu… Kranik pod bakiem na rezerwę przekręciłem przy przebiegu 155 km od tankowania do pełna czyli w sumie tak samo jak przy zębatce 15-ząbkowej.

Oznaczenia zębatek i łańcucha potrzebnych do modyfikacji napędu:

2003-2006

przód: JTF425 14

tył: JTR1796 51

łańcuch: 428 134 ogniwa

2007+

przód: JTF425 13

tył: JTR1796 49

łańcuch: 428 134 ogniwa

Uwaga! W zestawach napędowych oferowanych na allegro i w sklepach do RV125 2007 wzwyż tylna zębatka często ma 51 zębów – to jest błąd, nieświadomość sprzedawców. Tylna zębatka do 2007+ ma 49 zębów w oryginale.

Do instrukcji odsyłam do filmiku 🙂

W razie wątpliwości polecam dobrą angielską instrukcję ze zdjęciami: http://suzukivanvan.forumandco.com/t5981-changing-rear-wheel-sprockets-chain

    • Aga, 14 kwietnia 2018, 14:10

    Super 🙂

    • DMK, 8 czerwca 2019, 18:06

    Cześć. Mam vanvana 125 z 2014 roku. Muszę zmienić napęd i pierwotnie myslalem, żeby założyć przełożenie 14/51. Wiem, że jak mi się nie spodoba, to będzie więcej roboty, żeby to odmienić. I tylna zębatka jest drozsza. Czy przy twoim wariancie (13/49) standardowy łańcuch nie jest za długi? Ile ogniw ma twój łańcuch? I tak poza tym: wielkie dzięki za twój blog. Kocham mojego vanvana i fajnie jest poczytac teksty kolesia, który czerpie taką frajdę jak ja z jazdy tym motocyklem. Pozdrawiam. Damian

    • Radek, 8 czerwca 2019, 21:08
    • Autor

    Ja mam 2003 a więc u mnie standardowo jest 15/51 a aktualnie mam 14/51. Łańcuch 134 ogniwa. Nie jest ani za długi ani za krótki :). W wersji 07+ po zmianie zębatki na 13 łańcuch trzeba chyba dać 132. 134 jest za długi.

    • usiel, 27 czerwca 2019, 09:16

    Uszanowanie Panowie,
    @DMK i jak wymieniłeś? Też myślę o opcji 13/49 i ciekaw jestem długości łańcucha.

    pozdrawiam i korzystając z okazji napiszę: Radku, super blog, MEGA dobra robota, trzymam kciuki, że pojawią się nowe wpisy 🙂

    • Radek, 27 czerwca 2019, 09:45

    No mam w przygotowaniu kolejny wpis ale czasu brakuje na publikację. Dzięki za mile słowo 🙂

    • DMK, 29 czerwca 2019, 14:07

    Niestety jeszcze nie wymieniłem. Dopiero w połowie sierpnia 2019.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.